Itä-Suomen nuorisotyöntekijöiden digiosaamisen kehittäminen
Oksanen, Laura (2022)
Oksanen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816467
Tiivistelmä
Nuorisotyön digitalisoitumisesta on puhuttu jo muutaman vuoden ajan, mutta
kukaan ei osannut aavistaa, että maaliskuussa 2020 nuorisotyö tulisi ottamaan valtavan digiloikan COVID-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan takia. Eri tahojen toteuttamien kyselyiden tulokset osoittivat, että nuorisotyön eri
muodot olivat saaneet siirrettyä toiminnallisuutensa verkkoympäristöihin,
mutta osalla toimijoista siirto ei ollut tapahtunut niin ketterästi. Yhtenä syynä
tälle oli heikko digiosaaminen.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena on kehittää Itä-Suomen aluehallintoviraston alueen nuorisotyöntekijöiden digiosaamista. Osaamisen kehittämisen tueksi suunniteltiin koulutuskokonaisuus, joka sisälsi kolmiosaisen
webinaarisarjan sekä digivinkkiryhmän. Koulutuskokonaisuuteen osallistuneiden osaamisen kehittymistä arvioitiin alku- ja loppukyselyllä. Koulutuskokonaisuuden suunnittelussa sekä sisällöissä hyödynnettiin digitaalisen nuorisotyön
osaamiskeskuksen hallinnoijan Verken keväällä 2021 julkaistua nuorisotyön
ammatillisen digiosaamisen kriteeristöä.
Osallistujat kokivat koulutuskokonaisuudella olleen vaikutusta oman digiosaamisen kehittymisessä. Suurin osa vastaajista koki erityisesti kiinnostuksen digitaalista nuorisotyötä kohtaan kohonneen, sekä osa oli ottanut uusia digitaalisia palveluita käyttöön nuorten kanssa tehtävässä työssä. 90 % loppukyselyyn
vastaajista olisivat halukkaita osallistumaan digiosaamista käsitteleviin koulutuksiin jatkossakin.
Koska digitaalisuuden ja teknologian kehittymiselle ei näy loppua, digiosaamista kehittäviä koulutuksia tullaan tarvitsemaan jatkossakin. Kehittämistyössä saatuja tuloksia tullaan hyödyntämään tulevien koulutuksien sisältöjen
suunnittelussa, ja koulutustoiminnan kehittämisessä
kukaan ei osannut aavistaa, että maaliskuussa 2020 nuorisotyö tulisi ottamaan valtavan digiloikan COVID-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan takia. Eri tahojen toteuttamien kyselyiden tulokset osoittivat, että nuorisotyön eri
muodot olivat saaneet siirrettyä toiminnallisuutensa verkkoympäristöihin,
mutta osalla toimijoista siirto ei ollut tapahtunut niin ketterästi. Yhtenä syynä
tälle oli heikko digiosaaminen.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena on kehittää Itä-Suomen aluehallintoviraston alueen nuorisotyöntekijöiden digiosaamista. Osaamisen kehittämisen tueksi suunniteltiin koulutuskokonaisuus, joka sisälsi kolmiosaisen
webinaarisarjan sekä digivinkkiryhmän. Koulutuskokonaisuuteen osallistuneiden osaamisen kehittymistä arvioitiin alku- ja loppukyselyllä. Koulutuskokonaisuuden suunnittelussa sekä sisällöissä hyödynnettiin digitaalisen nuorisotyön
osaamiskeskuksen hallinnoijan Verken keväällä 2021 julkaistua nuorisotyön
ammatillisen digiosaamisen kriteeristöä.
Osallistujat kokivat koulutuskokonaisuudella olleen vaikutusta oman digiosaamisen kehittymisessä. Suurin osa vastaajista koki erityisesti kiinnostuksen digitaalista nuorisotyötä kohtaan kohonneen, sekä osa oli ottanut uusia digitaalisia palveluita käyttöön nuorten kanssa tehtävässä työssä. 90 % loppukyselyyn
vastaajista olisivat halukkaita osallistumaan digiosaamista käsitteleviin koulutuksiin jatkossakin.
Koska digitaalisuuden ja teknologian kehittymiselle ei näy loppua, digiosaamista kehittäviä koulutuksia tullaan tarvitsemaan jatkossakin. Kehittämistyössä saatuja tuloksia tullaan hyödyntämään tulevien koulutuksien sisältöjen
suunnittelussa, ja koulutustoiminnan kehittämisessä